Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Al sinds 2006 organiseert BirdingBreaks vol enthousiasme vogelreizen, natuurreizen, fotoreizen en expeditiecruises naar vrijwel alle uithoeken van de wereld.
Voor, tijdens en na een boeking kunt u natuurlijk allerlei vragen hebben. Belt u ons gerust tijdens kantooruren (Maandag - Vrijdag van 09.00 tot 18.00) op 020-7792030 of mail naar info@birdingbreaks.nl

Hieronder hebben we de belangrijkste vragen voor u op een rij gezet:

10 Meestgestelde vragen

De groepsreizen worden uitgevoerd in kleine groepen, om alle deelnemers van de reis in de gelegenheid te stellen optimaal van de vogels en de natuur te kunnen genieten. Afhankelijk van de reis zullen ook andere aspecten van de natuur belicht worden. Op de vogelreis naar bijvoorbeeld Kenia zal uiteraard ook veel aandacht geschonken worden aan de daar voorkomende zoogdieren. Bij de activiteiten in Nederland wordt extra aandacht besteed aan de herkenning van vogels.

De meeste van de reizen zijn niet zwaar: we maken vaak enkele dagwandelingen. In de betreffende reisbeschrijving kunt u de specifieke zwaarte bekijken.

Tijdens onze Easy Birding reizen vogelen we op een laag tempo en besteden we veel tijd aan de vogels, ook aan de algemene vogels. Zo kunnen beginnende vogelaars de soorten goed leren kennen en is er alle ruimte voor vragen. Deze reizen zijn geschikt voor beginnende vogelaars, fotografen maar ook voor de meer ervaren vogelaars die de soorten van een bepaald land beter willen leren kennen!
Naar alle Easy Birding reizen

In de reisbescheiden geven we vaak tips over vogelboeken. Hieronder een kort overzicht:

BirdingBreaks stelt het hebben van een reisverzekering verplicht. Een reisverzekering is een verzekering tegen schade die je oploopt tijdens je vakantie. Denk hierbij aan bagage, medische kosten en onvoorziene uitgaven. Het dient in eerste instantie als aanvulling op reeds afgesloten verzekeringen (zorgverzekering, inboedelverzekering, autoverzekering). Een belangrijke reden om een reisverzekering af te sluiten zijn de SOS-kosten. Dit zijn kosten die je maakt wanneer er een calamiteit gebeurd. Denk hierbij aan repatriëring, terugreiskosten bij ziekte, reddingskosten en hulpverlening door de Alarmcentrale. Je kan een reisverzekering afsluiten voor de duur van je vakantie. Dit heet een kortlopende of aflopende reisverzekering. Ga je regelmatig op vakantie of voor een langere periode dat is een doorlopende reisverzekering voordeliger. Deze verzekering is dan het hele jaar geldig. Mocht je nog geen reisverzekering hebben, dan kan je wellicht de reisverzekering van Allianz overwegen. Reisbrigade werkt samen met Allianz Global Assistance omdat we daar het prettigste contact mee hebben. Natuurlijk assisteren we je graag bij het afsluiten van een reisverzekering.

Een annuleringsverzekering is niet verplicht, maar raden wij zeker aan. Een annuleringsverzekering of annulatieverzekering biedt zekerheid wanneer je moet annuleren. Dit zijn kosten die je moet betalen wanneer de reis onverhoopt niet door kan gaan. Je bent bijvoorbeeld ziek geworden vlak voor vertrek of iemand in je familie is heel erg ziek. Deze verzekering vergoedt ook een deel van de reissom mocht je vroegtijdig naar huis moeten keren omwille van een overlijden of een andere gedekte gebeurtenis. Ook bij een annuleringsverzekering heb je een kortlopende en een doorlopende verzekering. Enkele voorbeelden van gedekte gebeurtenissen zijn: medisch noodzakelijke ingreep, complicaties bij een zwangerschap, echtscheiding, onvrijwillige werkloosheid. Mocht je nog geen annuleringsverzekering hebben, dan kan je wellicht de verzekering van Allianz overwegen. Reisbrigade werkt samen met Allianz Global Assistance omdat we daar het prettigste contact mee hebben. Natuurlijk assisteren we je graag bij het afsluiten van een reisverzekering. Het loont de moeite om ook te kijken naar een doorlopende annuleringsverzekering. Zeker als je meerdere reizen per jaar maakt, is dit al snel voordeliger. Mocht je dit willen, dan kunnen we de verzekeringen voor je regelen.

Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt BirdingBreaks gebruik van de garantieregeling VZR Garant (www.vzr-garant.nl). U kunt dit controleren via de deelnemerspagina van de website van VZR Garant. Binnen de grenzen van de Garantieregeling (te vinden op de website van VZR Garant) is de garantie van VZR Garant van toepassing. In de Garantieregeling leest u op welk (reis)aanbod de garantie van VZR Garant exact van toepassing is en wat deze garantie inhoudt. Wanneer diensten door financieel onvermogen van BirdingBreaks niet worden verleend, kunt u contact opnemen met VZR Garant, gevestigd aan de Torenallee 20, 5617 BC te Eindhoven, Nederland, via info@vzr-garant.nl of +31 (0)85 13 07 630.

Indien je op indeling boekt maar er is een singlekamer over, betalen wij de helft van de meerkosten en zullen je tijdig informeren.

Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

Het boeken van een reis

Het minimum aantal deelnemers kan per vertrekdatum verschillen. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen!

Wij zijn aangesloten bij de VvKR, de brancheorganisatie van kleinschalige Reisorganisaties. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij BirdingBreaks zijn onze eigen boekingsvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op BirdingBreaks.nl/boekingsvoorwaarden.

BirdingBreaks Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de BirdingBreaks annuleringsvoorwaarden.

Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De BirdingBreaks annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@BirdingBreaks.nl. Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

Voorbereiding op de reis

Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid www.gezondopreis.nl Gezond op reis. www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers. www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten. www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers. www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen. www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken. www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds. www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden. www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan. www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten. www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten. www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Geld en verzekeringen Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd. www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter. www.oanda.com Wisselkoersen www.asr.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig? www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol.  www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein. www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika.  www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika. www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten. www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden. www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen. www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren. www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen. www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld. www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd. www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en BirdingBreaks geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen: Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien. Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen. Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water. Vermijd geschild fruit en groente. Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar BirdingBreaks Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

Tickets en vluchten

Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.

De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met: - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

BirdingBreaks verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

Deze website maakt gebruik van cookies.